Abstract 2013/2 p. 343

This article aims to highlight the activities of the United Nations Security Council (UNSC) that contribute to, or challenge, the international rule of law from a Chinese perspective. The analysis seeks to uncover China’s perspective on what is identified as the rule of law dimensions of the institutional and practical arrangements of the UNSC: the organisation of rule of law missions, the (quasi-) legislative practice in UNSC resolutions, the role of the UNSC in international adjudication, and the challenges posed by the stalemate in the reform of the Security Council. After an analysis of the institutional and practical aspects of UNSC rule of law activities, the article focuses on the specificities of China’s approach towards the international rule of law and concludes by assessing it through the lens of the development of the rule of law within China itself. The central thesis is that the instrumental and “multiple-speeds” of the implementation of the rule of law in the PRC goes hand in hand with a selective and instrumental approach towards the international rule of law. In that context, China’s prioritisation of state sovereignty and non-intervention in its foreign policy impedes it to become a real path-breaker to make the UNSC an international body better committed to the international rule of law.

 

Cet article a pour objectif d’analyser les activités du Conseil de sécurité des Nations Unies qui contribuent, ou remettent en cause, l’État de droit international selon une perspective chinoise. L’analyse vise à décrire, du point de vue de l’État de droit, les arrangements opérationnels et institutionnels du Conseil de sécurité : l’organisation de missions « État de droit », lusage dune pratique quasi-législative dans les résolutions du Conseil de sécurité, le rôle du Conseil de sécurité en matière d’établissement de juridictions internationales ainsi que les difficultés causées par l’impasse des réformes du Conseil de sécurité. Apres une analyse des aspects institutionnels et opérationnels des activités en matière d’État de droit du Conseil de sécurité, cet article se concentre sur les spécificités de l’approche chinoise de l’État de droit international et conclut en évaluant le développement de l’État de droit en Chine. La thèse principale de cet article est que la mise en place instrumentale et à vitesses multiples de l’État de droit en Chine est accompagnée d’une approche sélective et instrumentale de l’État de droit international. Dans ce contexte, la priorité accordée par la Chine à la souveraineté étatique et au principe de non-intervention dans sa politique extérieure empêche la Chine de devenir un acteur dynamique qui s’engage à renforcer l’État de droit international au sein du Conseil de sécurité.

 
Dernière actualité

Le numéro 2020/1 de la Revue belge de droit international est paru.

Lire la suite

 

Partagez

Bookmark and Share